چنانچه قصد خرید دیزل ژنراتور را دارید ابتدا باید با نحوه کارکرد دیزل ژنراتور و اجزای دیزل ژنراتور آشنایی داشته باشید. در اینجا ما به شما توضیح خواهیم داد که دیزل ژنراتور چگونه کار می کند و اجزای دیزل ژنراتور را قسمت به قسمت شرح می دهیم.
دیزل ژنراتور یا موتور ژنراتور ماشینی است که انرژی مکانیکی تولید شده توسط موتور را به وسیله ژنراتور به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. از آنها می توان برای هر تعداد کاربرد از جمله ابزار برقی کوچک تا کاربرد های صنعتی بزرگ در مکانهایی که به شبکه برق متصل نیستند، و تولید برق در مواقع اضطراری استفاده کرد.
اجزای دیزل ژنراتور
1- موتور
موتور بهعنوان یکی از اصلیترین اجزای دیزل ژنراتور (موتور ژنراتور)، وظیفه تبدیل انرژی شیمیایی سوخت (گازوئیل، گاز طبیعی و …)به انرژی مکانیکی را برعهده دارند.این موتورها دارای قطعات کمتری نسبت به موتورهای سنتی هستند و عملکرد بهینهتری دارند.
2- ژنراتور / آلترناتور
ژنراتور یا الترناتور یکی از مؤلفههای مهم در تولید توان خروجی از دیزل ژنراتورها است. این دستگاه شامل روتور و استاتور است. روتور، شفتی است که با استفاده از انرژی مکانیکی تامین شده توسط موتور دیزل، با چندین آهنربای دائمی که در اطراف آن ثابت شدهاند، میچرخد و میدان مغناطیسی ایجاد میکند. این میدان مغناطیسی به طور پیوسته حول بخش مهم دیگری از دینام، یعنی استاتور، میچرخد. استاتور شامل هادیهای الکتریکی مختلفی است که به طور محکم روی یک هسته آهنی پیچیده شدهاند.
با توجه به اصل القای الکترومغناطیسی، اگر میدان مغناطیسی در اطراف هادی الکتریکی حرکت کند، جریان الکتریکی القا میشود. بنابراین، با چرخاندن روتور و ایجاد میدان مغناطیسی در اطراف استاتور، جریان الکتریکی متناوب ایجاد میشود. این جریان الکتریکی سپس توسط سیستم الکتریکی دیزل ژنراتورها، برای تولید برق استفاده میشود.
3- شاسی دیزل ژنراتور و مخزن سوخت
دیزل ژنراتور معمولا شامل یک مخزن سوخت (باک) و شلنگی است که آنرا مستقیم به موتور متصل می کند. باک معمولا در زیر شاسی جاینمایی می شود.
شاسی دیزل ژنراتور، علاوه بر انجام وظایف نگهداری ایمن از آن، محافظت در برابر ضربه و لرزش، و کمک به کاهش سطح نویز، باعث افزایش طول عمر دستگاه نیز می شود.
4- تنظیم کننده ولتاز (AVR)
تنظیم کننده اتوماتیک ولتاژ یا AVR؛ نام یک قطعه مهم در دیزل ژنراتور است که وظیفه تنظیم ولتاژ خروجی دستگاه را به عهده دارد. این قطعه در صورت عدم وجود به دلیل نوسانات و ناپایداری در ولتاژ خروجی می تواند منجر به خرابی تجهیزات الکترونیکی شود.
5- سیستم خنک کننده (رادیاتور)
رادیاتور یا سیستم خنک کننده موتور، با استفاده از گردش یک مایع (عمدتاً آب) درون موتور، حرارت تولید شده در مجزاهای بلوک سیلندر را جذب میکند و آب گرم را به قسمت مشبک رادیاتور پمپ میکند تا با انتقال حرارت با هوا، دوباره خنک شود. در صورت عدم کاهش دمای موتور، فن مکانیکی روشن میشود تا با کاهش دمای آب در گردش، موتور را خنک کند.
6- اگزوز
سیستم خروجی در موتورهای دیزل و داخل سوز بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا گازهای زائد حاصل از احتراق سوخت باید به صورت کاملاً کنترل شده خارج شوند تا از آلایندههای محیطی کمتری نسبت به حالتی که سیستم خروجی به درستی کار نکند، تولید شود. برای این منظور، گازهای زائد از سیلندر موتور به منیفولد خروجی منتقل میشوند و سپس به یک وسیلهٔ اضافی برای کاهش سر و صدا به نام اگزوز منتقل میگردند.
در موتورهای دیزل، انباره اگزوز معمولاً بخشی از موتور نیست؛ بلکه یک وسیلهٔ اضافی برای کاهش سر و صدا است. در برخی موتورهای داخل سوز، گاز خروجی از توربو شارژر عبور میکند تا در جایی که منبع اگزوز نصب شدهاست بچرخد.
7- سیستم روغن
سیستم روغنکاری یکی از اجزای اساسی موتورهای داخل سوز و دیزلی است. با استفاده از روغن تحت فشار، این سیستم به منظور روانکاری و کاهش اصطکاک قطعات متحرک درون موتور، کار میکند و از ساییدگی آنها جلوگیری میکند. این سیستم شامل پمپ روغن و فیلترهای روغن است که به منظور جداسازی آلودگیها در روغن به کار میرود.
8- پنل یا تابلو کنترل
تابلو کنترل، به عنوان یکی از اجزای اصلی دیزل ژنراتور، محلی است که به سادگی دیزل ژنراتور را کنترل و راهاندازی میکند. این کنترلها میتوانند شامل دکمه استارت، کلید فرکانس، نشانگر سوخت موتور، نشانگر دمای مایع خنک کننده و سایر کنترلهای مرتبط با سیستم دیزل ژنراتور باشند.