فیلتر دیزل ژنراتور یکی از مهم ترین قطعات جانبی این دستگاه است که به منظور تضمین عملکرد صحیح آن ضروری است. فیلترهای دیزل ژنراتور در انواع مختلف فیلتر روغن، هوا و سوخت عرضه می شوند. فیلتر روغن برای تصفیه روغن موتور و جلوگیری از ورود ذرات آلاینده به آن، فیلتر هوا برای تصفیه هوای ورودی به موتور و جلوگیری از ورود گرد و غبار و سایر ذرات آلاینده به آن و فیلتر سوخت برای تصفیه سوخت ورودی به موتور و جلوگیری از ورود ذرات آلاینده به آن استفاده می شود.
روغن و فیلتر روغن دیزل ژنراتور
فیلتر روغن چیست و چه وظایفی دارد؟
کاهش استهلاک و گرمای زیاد موتور خودرو هنگام فعالیت فقط با روغن کاری مستمر قطعات درون موتور میسر خواهد بود .
پاکیزگی روغن موتور فاکتور بسیار مهمی است که باعث عمر بیشتر موتور می گردد.
آلودگی هایی مانند خرده ریزهای آهنی ،دوده و … به تدریج می توانند مسیر حرکت روغن را مسدود نموده و به موتور آسیب جدی وارد سازند . این مسأله ضرورت بکارگیری فیلتر روغن را کاملاً مشخص می نماید .
فیلتر روغن در مسیر ورودی روغن به موتور قرار می گیرد و علاوه بر حفظ پاکیزگی روغن در شرایطی همچون : استارت اولیه در هوای سرد ،فشارهای زیاد ناشی از رفت و آمدهای پی درپی و حرارت بالای موتور در زمان کارکرد طولانی و سرعت های بالا موجب کارایی مناسب روغن می گردد.
عدم مقاومت در برابر ورود روغن ،جدا سازی مطلوب ذرات ،قدرت جذب بیشتر آلودگی ها ، مقاومت در برابر پارگی ، محفظه کار آمد با قابلیت تحمل فشار بالا آبببندی مناسب و دارا بودن سوپاپ اطمینان در مجموع از جمله مواردی هستند که در طراحی و ساخت فیلتر روغن باید مورد توجه قرار گیرند .
وظایف روغن موتور:
• كاهش اصطكاك قطعات متحرك موتور
• كاهش سایش قطعات موتور
• خنك نمودن قطعات داخلی موتور
• تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده و تركیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات بین قطعات
• آببندی كامل بین سیلندر و پیستون
• محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی
• كاركرد بهینه قطعات متحرك موتور در دماهای مختلف
روغن موتور های دیزلی
براي موتورهاي ديزلي که در حال حاضر وجود دارند بسته به مدل موتور و نوع طراحي آن توصيه میشود از روغنهايي با سطح کيفيت CF به بالا استفاه شود.
در ماشين آلات کشاورزي و موتور های زمینی از انواع موتور ديزلي، بنزيني و گازسوز استفاده ميشود. ممکن است در بعضي موارد موتور دو زمانه بنزيني نيز براي بعضي مصارف استفاده شود. بهطور کلي بايد گفت روغنهاي پيشنهادي براي کاميونها و ماشينهاي کشاورزي و موتورهای زمینی (دیزل و ژنراتور) يکسان است و بسته به اينکه موتور ديزلي، بنزيني و يا گازي است و همينطور برحسب معمولي و يا سوپرشارژ بودن آن (در صورت ديزلي بودن) بايد روغن مورد نظر را از جداول سطوح کيفی انتخاب کرد. روغنهاي مورد استفاده با توجه به نوع موتور و توصيه شرکتهاي توليدکننده اين تجهيزات (حداقل سطح کيفي روغن مورد نياز دستگاه) انتخاب مي شوند.
درجههای گرانروي SAE 30 و SAE 40 و SAE 40 بسته به نوع موتور و شرایط آب و هوایی منطقه کارکردن موتور درجههای گرانروي مناسبی براي روغن اين موتورهاست.
فیلتر دیزل ژنراتور تقلبی با دستگاه شما چه می کند؟؟؟؟
فیلتر روغنهای غیر استاندارد در اثر فشار روغن تغیر فرم داده و از رسیدن روغن به تمام بخشهای موتور جلوگیری مینمایند در نتیجه موتور نیاز به تعمیر کلی پیدا میکند.
تعریف درجه بندی روغن های موتور
روغن های موتور از نظر گرانروی به دو دسته تک درجه ای (Mono grade) مانند روغن های 10،30 SAE و روغن های چند درجه ای (Multi Grade) مانند SAE10W30 ، 20W50 که روغن های چهار فصل یا اتوماتیک نیز نامیده می شوند تقسیم می شوند.
عدد سمت چپ W معیاری از گرانروی روغن در دمای پایین و عدد سمت راست گرانروی در دمای بالا (100 درجه) را نشان می دهند.این روغن ها به علت داشتن مواد افزودنی خاص در سرما یعنی زمان استارت موتور مانند روغن سبک ( مثلا SAE10 یا SAE20) هستند. به این دلیل موتور خودرو با استفاده از آنها به راحتی روشن می شود . فقط در این صورت روغن به سرعت به تمام قسمت های موتور می رسد و روغن کاری قطعات را به خوبی انجام می دهد ضمنا با گرم شدن موتور افت گرانروی روغن کمتر از افت گرانروی روغن های تک درجه ای خواهد بود.بدین ترتیب حتی در گرمترین شرایط لایه ای از روغن بین قطعات باقی می ماند و به خوبی آنها را از یکدیگر جدا می کند.بنابراین بهتر است از روغن چند درجه ای که در سرما گرانروی پایینی دارند استفاده شود.
آیا سیاه شدن روغن موتور نشاندهنده زمان مناسب تعویض روغن است؟
این تصور كه سیاه شدن روغن نشانه خراب شدن و عدم كیفیت آن میباشد، صحیح نیست. اگر در دستگاه یا موتور خودرو، روغن پس از مدتی تغییر رنگ ندهند و اصطلاحا سیاه نشود، بایستی در اسرع وقت آنرا تعویض نمود زیرا سیاه شدن شدن روغن به علت خاصیت پاككنندگی دوده ناشی از احتراق و جذب ذرات معلق و ناخالصی روغن موتور میباشد؛ در غیر اینصورت ذرات ناخالصی و دوده بر روی قطعات متحرك موتور رسوب كرده و باعث جلوگیری از انتقال حرارت، ساییدگی زودرس قطعات، روغن سوزی، كاهش راندمان و توان موتور میشود.
آیا نوع روغن در مدت زمان تعویض آن موثر می باشد؟
از آنجا که در بازار انواع روغنها با درجات و کیفیتهای مختلف موجود می باشد ، پیشنهاد می شود با رجوع به دستور العمل کارخانه سازنده موتور ، نسبت به استفاده از روغن توصیه شده و تعویض به موقع آن با توجه به نکات بیان شده ، اقدام نمایید.
خرید فیلتر دیزل ژنراتور باید با توجه به مدل و ظرفیت دستگاه انجام شود. فیلترهای با کیفیت بادوین از مواد اولیه مرغوب و با فناوری های جدید تولید شده اند و می توانند عملکرد دیزل ژنراتور را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند.
فیلتر هوا دیزل ژنراتور
این فیلتر، هوای آلوده و دارای گرد غبار را تصفیه می نماید لذا هوا پس از عبور از آن به صورت تمیز و خالص به موتور می رسد کثیف بودن فیلتر منجر به گرم شدن موتورو فرسایش شدید موتور ، دود کردن و …. می شود.
نقش فیلتر هوا چیست؟
روش خوبی برای درک چگونگی عملکرد فیلتر هوای دستگاه دیزل و ژنراتور، مقایسه آن با ماسک حساسیت است. مردم از این نوع ماسک ها بر روی بینی و دهانشان استفاده می کنند تا از ورود گرده گلها یا ذرات دیگر به درون سیستم تنفسیشان به هنگام نفس کشیدن جلوگیری کنند.در موتور ها سیستم های خودتمیزکننده ای . درصورت کارکرد موتور بدون فیلتر هوا، خیلی زود فضای موتور پر از مواد مزاحمی چون حشرات، برگ ها و خرده آشغال های دیگر می شود. به علاوه، تمام تمام مواد شیمیایی مضر، مشابه ذراتی که به شش های انسان آسیب وارد می کنند نیز وارد موتور خواهند شد.
حفظ و نگهداری فیلتر هوا
فیلتر گازوییل دیزل ژنراتور
فیلتر گازوییل دیزل ژنراتور یکی از مهم ترین قطعات دیزل ژنراتور است که وظیفه تصفیه گازوییل را بر عهده دارد. این فیلتر از ورود ناخالصی ها و آب موجود در گازوییل به موتور جلوگیری می کند. ناخالصی ها و آب موجود در گازوییل می توانند باعث بروز مشکلاتی از قبیل بد روشن شدن موتور، زیر بار نرفتن، خرابی انژکتور ها و … شوند.
فیلتر گازوییل معمولاً از دو بخش اصلی تشکیل شده است:
- بدنه: بدنه فیلتر گازوییل معمولاً از فلز یا پلاستیک ساخته می شود.
- فیلتر داخلی: فیلتر داخلی فیلتر گازوییل معمولاً از کاغذ، پارچه یا مواد دیگر ساخته می شود.
فیلتر داخلی فیلتر گازوییل از یک لایه صاف و یک لایه زبر تشکیل شده است. لایه صاف فیلتر وظیفه جداسازی ذرات ریز ناخالصی را بر عهده دارد. لایه زبر فیلتر وظیفه جداسازی ذرات درشت ناخالصی را بر عهده دارد.
فیلتر گازوییل باید به طور مرتب تعویض شود. زمان تعویض فیلتر گازوییل معمولاً در دفترچه راهنمای دیزل ژنراتور ذکر شده است. با این حال، به طور کلی توصیه می شود که فیلتر گازوییل هر 6 ماه یا هر 1000 ساعت کارکرد تعویض شود.
در ادامه به برخی از مزایای استفاده از فیلتر گازوییل اشاره می کنیم:
- افزایش طول عمر موتور: فیلتر گازوییل از ورود ناخالصی ها و آب موجود در گازوییل به موتور جلوگیری می کند. این امر می تواند به افزایش طول عمر موتور کمک کند.
- بهبود عملکرد موتور: فیلتر گازوییل باعث می شود که گازوییل تمیز و صاف به موتور برسد. این امر می تواند باعث بهبود عملکرد موتور شود.
- کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری: فیلتر گازوییل از بروز مشکلاتی مانند بد روشن شدن موتور، زیر بار نرفتن، خرابی انژکتور ها و … جلوگیری می کند. این امر می تواند باعث کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری شود.
بنابراین، استفاده از فیلتر گازوییل با کیفیت بالا و تعویض آن به طور مرتب ضروری است تا از بروز مشکلاتی برای دیزل ژنراتور جلوگیری شود.
گروه دانش و صنعت باو انواع فیلتر گازوییل دیزل ژنراتور را از برندهای معتبر داخلی و خارجی تامین می کند. این فیلتر ها با کیفیت بالا و قیمت مناسب ارائه می شوند.
گروه دانش و صنعت باو انواع فیلتر روغن دیزل ژنراتور بادوین، فیلتر روغن دیزل ژنراتور ولوو، فیلتر روغن دیزل ژنراتور کامینز، فیلتر روغن دیزل ژنراتور پرکینز و سایر فیلتر های مربوط به انواع دیزل ژنراتور را با کیفیت بالا و قیمت مناسب تامین می کند.