دیزل ژنراتور

عیب یابی ژنراتور

عیب یابی ژنراتور

عیب یابی ژنراتور: نکات کلیدی و روش های کاربردی عیب یابی دیزل ژنراتور

ژنراتورها یکی از تجهیزات اساسی در بسیاری از صنایع و مشاغل هستند. این تجهیزات با تولید برق، امکان ادامه فعالیت سایر تجهیزات و دستگاه ها را فراهم می کنند. از این رو، عیب یابی و تعمیر ژنراتورها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در یک دنیای مدرن و پر از فناوری، ژنراتورها نقش مهمی در تامین برق ایفا می کنند. این تجهیزات در صنایع مختلف، از جمله صنایع تولیدی، تجاری، و مسکونی، مورد استفاده قرار می گیرند. ژنراتورها همچنین در مواقع اضطراری، مانند قطع برق، نقش مهمی در تامین برق دارند.

نکات مهم سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور

در قدم اول همانطور که پیشگیری بهتر از درمان است سرویس و نگهداری درست و به موقع از دیزل ژنراتور منجر به جلوگیری از بروز عیب و مشکلات ژنراتور خواهد شد.

برای جلوگیری از این مشکلات ذکر شده لطفا موارد زیر را به دقت مطالعه کنید.

1-فیلتر هوای دیزل ژنراتور:

این فیلتر، هوای آلوده و دارای گرد و غبار را تصفیه می نماید لذا هوا پس از عبور از آن به صورت تمیز و خالص به موتور می رسد. کثیف بودن فیلتر منجر به گرم شدن موتور و فرسایش شدید موتور، دود کردن و… می شود.

2-فیلتر گازوئیل و آب گیر گازوئیل دیزل ژنراتور:

این فیلتر ها نا خالصی ها و آب موجود در گازوئیل را جدا می نماید، گازوئیل کثیف در موتور با گذشت زمان موجب بروز مشکلات از قبیل بد روشن شدن موتور، زیر بار نرفتن، خرابی انژکتورها و… می شود.

3-فیلتر روغن دیزل ژنراتور:

این فیلتر با رفع ناخالصی های روغن از فرسایش شدید آن (آسیب دیدن اجزای موتور مانند میل لنگ، یاتاقان ها، بدنه سیلندر و…) جلوگیری می نماید.

4-ضد یخ و آب رادیاتور:

دیزل ژنراتور می بایست در تمامی طول فصول سال دارای ضد یخ همراه با آب بدون املاح(آب رادیاتور) باشد. وجود ضد یخ علاوه بر خاصیت ضد انجمادی آب، نقطه جوش آب را بالا برده و موجب جلوگیری از خوردگی بلوک سیلندر و لوله های فلزی اطراف موتور و… می گردد.

به طور کلی برای سرویس و نگهداری دستگاه خود می توانید از دستور العمل زیر استفاده نمایید.

1-برای موتورهای نو، در اولین استفاده زیر پنجاه ساعت روغن و فیلتر ها را تعویض نمایید.

2-پس از اولین سرویس توصیه می شود روغن و فیلتر ها را هر 100 ساعت تعویض نمایید.

3-چنانچه موتور برای مدت طولانی روشن نشده باشد، هر 3 ماه یکبار روغن و فیلتر ها را تعویض نمایید زیرا اجزای داخلی فیلتر ها در تماس با روغن و گازوئیل پوسیده شده و در صورت روشن شدن موتور می تواند از فیلتر جدا شود و کانال های عبور یرا مسدود نماید.

کلیه موارد بالا برای موتورهای اضطراری نیز صادق می باشد اما چنانچه در بازه زمانی سه ماهه موتور به ساعت کارکرد ذکر شده در بالا نرسید روغن و فیلتر ها را تعویض نمایید.

نکته:

1-موارد بالا به صورت کلی می باشد لذا برای هر موتور بهتر است به دفترچه راهنمای آن مراجعه نمایید.

2-چنانچه موتور به صورت اضطراری می باشد هفته ای یکبار به مدت 1 ساعت موتور را روشن و زیر بار قرار دهید این امر موجب به جلوگیری از خشک شدن قطعات لاستیکی و ارینگ های موتور می شود.

در کل در هنگام سوال چگونه دیزل ژنراتور خود را سالم و آماده به کار نگه داریم میتوانیم به موارد زیر اشاره کرد:

  • روغن موتور، فیلتر روغن و گازوئیل را به موقع تعویض نمایید.
  • همیشه سطح آب دستگاه را چک کنید و در تمامی فصول از ضد یخ استفاده نمایید.
  • از سالم بودن باتری دستگاه اطمینان حاصل فرمایید و در صورتی که دستگاه به مدت طولانی استفاده نمیشود در هفته یکبار استارت نمایید به نحوی که مصرف کننده ها از برق دیزل ژنراتور تغذیه نمایند و این امر به مدت یک ساعت ادامه یابد.
  • استفاده از شارژر باتری استاندارد به آماده نگه داشتن باتری کمک می نماید.
  • تانک گازوئیل را همیشه پر نگه دارید، زیرا در صورت خالی بودن تانک، در قسمت های خالی شبنم تشکیل شده و این شبنم تشکیل شده به صورت قطره های آب وارد گازوییل شده و به سیستم سوخت رسانی آسیب وارد می تماید.

 

عیب یابی ژنراتور رفع عیب

دانستن برخی از نکات فنی میتواند به جلوگیری از خراب شدن دیزل ژنراتور کمک کند. با توجه به اینکه دستگاه های دیزل ژنراتور باید در مواقع اضطراری به بهترین شکل ممکن بازدهی و راندمان داشته باشند، لذا استفاده مناسب می تواند در بالا بردن عمر مفید دستگاه دارای اهمیت باشد.

اکنون برخی از مشکلات رایج در دیزل ژنراتور ها و راه حل های آن را بررسی می کنیم.

1- دیزل ژنراتور زیاد گرم می کند.

  • مقدار آب رادیاتور کم است.
  • واتر پمپ خراب شده و گردش آب ایجاد نمیکند.
  • مقدار سوخت تزریق شده در سیلندر ها برابر نیست.
  • واشر سرسیلندر سوخته است.
  • رادیاتور دارای گرفتگی است.
  • تسمه پروانه را سفت نمایید و آنرا در صورت فرسودگی تعویض کنید.

2-دیزل ژنراتور روشن نمی شود و یا به سختی روشن می شود.

  • لوله های سوخت گرفتگی دارد که در این صورت آنها را بررسی کنید و با فشار هوا و سیم نازک پاک کنید.
  • سطح گازوئیل باک مناسب نمی باشد که در این صورت آنرا بازبینی کنید.
  • با کمک پمپ سه گوش هواگیری کنید.
  • فیلتر گازوئیل را از نظر عدم گرفتگی بررسی کنید.
  • در باک را باز کنید و عمل سوخت رسانی را امتحان کنید.
  • فیلتر را سرویس کنید.
  • المنت معیوب را تعویض کنید.

3-دیزل ژنراتور نامنظم کار می کند.

  • اسبک های موتور خوب کار نمی کند و موتور نیاز به فیلر گیری دارد.
  • پمپ اولیه (پمپ سه گوش) خراب است.
  • شانه گاز پمپ انژکتور گیر می کند.
  • محور رگلاتور پمپ انژکتور گیر می کند.
  • محور رگلاتور لقی زیادی دارد.
  • فنر های رگلاتور شکسته است.
  • سوزن های انژکتور نیاز به تنظیم دارد.
  • وجود هوا در مدار سوخت رسانی فشار ضعیف.

4- دود خروجی از اگزوز آبی رنگ است.

  • موتور روغن سوزی دارد.
  • از گاید سوپاپ ها روغن می سوزاند.
  • رینگ های پیستون فرسوده بوده و نیاز به تعمیر اساسی دارد.
  • لاستیک های اب بندی سوپاپ ها نیاز به بررسی دارد.

5- موتور می کوبد.

  • لقی یاتاقان های اصلی زیاد است که اگر با بستن پیچ ها لقی گرفته نشود آنها را تعویض نمایید.
  • گژن پین ساییده شده است که باید آنها را تعویض نمایید.
  • رینگ ها شکسته اندکه باید آنها را تعویض نمایید.
  • کف پیستون را دوده گرفته است که باید آنها را تمیز نمایید.
  • تایپیت ها خوب کار نمیکندکه در صورت معیوب بودن آنها را تعویض نمایید.
  • موتور خیلی گرم است که در این صورت واتر پمپ را کنترل و یا تسمه پروانه را سفت نمایید.
  • روغن کاری خوب انجام نمیشود که در این صورت فشار روغن را کنترل و مدار روغن را سرویس نمایید.
  • سوپاپ ها سفت هستند که می توان با ریختن نفت چسبندگی آنرا برطرف نمایید.

6- دود خروجی از اگزوز سیاه رنگ است.

  • سوخت زیاد است که دراین صورت پمپ را تنظیم کنید.
  • فیلتر هوا کثیف است که در این صورت آنرا سرویس نمایید.
  • محفظه ی احتراق یا شمع ها خیلی کثیف است که در این صورت کربن گیری شود.
  • انژکتورها گرفتگی دارد یا فرسوده اند که میبایست در این صورت آنها را سرویس کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *